1. Minden kezdet nehéz

2010.04.01. 00:29

Március 24-én este 11 óra magasságában egy magas fiatalember mezítláb futott keresztül Angyalföldön. Az aszfalt nem volt meleg, sőt az idő sem, de legalább senki sem látott !:)

Miért csinál ilyet az ember? Hát, akkor csak kipróbáltam valamit,ami most erőteljesen kezd érdekelni! Mivel semmit sem találtam magyarul a neten,ezért megpróbálom a tapasztalataimat elmondani frissen. Remélem érdekes lesz!

Nem vagyok rendszeresen futó ember, sőt 26 éves koromig meg voltam győződve, hogy a futás lesz az utolsó sport, amit valaha gyakorolni fogok! Aztán más sportok mellé levezetésnek elkezdtem futkorászni, nem lettem futóbolond (bár ez a blog akkor mit jelent? :) ), de néhányszor teljesítettem a félmaratoni távot (és egyszer sem versenyen).

Tavaly novemberben bevizesedett a térdem és elkezdtem felpolcolt lábbal a futás elméletével foglalkozni. Milyen például a helyes futótechnika. Sok érdekes videót, oldalt néztem meg és a végeredmény a mezítlábas futáshoz vezetett. Sokak szerint a hibás futótechnika tehet a futósérülések nagy részéről. Ezek egyik legnagyobb kiváltója a vastag sarkú futócipők,amikben szinte minden amatőr(ebb) fut manapság! Érdekes, hogy több millió év evolúcióját akarta pár cipőfejlesztő megváltoztatni! Az 1970-es években a futók lépéseinek hosszát Bill Bowerman (Mr. Nike) szerette volna megnyújtani, csak azóta sem sikerült megtalálni azt a csillapítást,ami megvédené a sarkat, ha kirakjuk minden (hibás) lépésnél magunk elé, amivel ráadásul fékezzük is magunkat! Külön érdekesség a Nike Free cipője,ami most az eddigi 40 év fejlesztéseit, reklámjait, akarja velünk elfeledtetni és tanít minket újra futni, nagyjából mezítláb, persze arról nem beszélnek ki kezdte ezeket a cipőket gyártani!

Szóval mezítláb kéne futnunk!

Miért is?

A helyes futótechnikát akkor tudjuk megtanulni, ha érezzük, hogy mi történik a lábunkban, talpunkban. A talp tele van idegvégződéssel (kb 200.000!) Ezek és a talpunkban, lábszárunkban lévő izmok egy jó része az első cipőnk viselése óta aludt, nem volt rájuk szükség. Satnyák, nem ismerjük őket igazán. Ezen lehet változtatni,de a kulcsszó a TÜRELEM! A TÜRELEM!

Ne feledjük, hogy az emberek nagyon nagy százalékánál ezek az izmok, ínszalagok tényleg nem dolgoztak keményen soha! Most nagyon, nagyon,nagyon TÜRELMESEN kell őket felébreszteni álmukból és megtanítani, majd megerősíteni őket!

Általában 5 perc mezítlábas futás javasolt első héten minden futóedzés elején(bemelegítés után, illetve annak részeként)! Majd következő héten 10 percre lehet növelni ezt!

Kevésnek tűnik?

Nos, tényleg az,de egy járni tanuló gyereknél ez már szép fejlődés lenne,nem? Nagyon sokan megpróbálnak többet futni elsőre és általában mindenkinek komoly vádli, talp izomláza, merevedése lesz!

Tudom én is milyen ez! Én is többel kezdtem! :) Most rá is érek írni, mert futni nem bírnék! :)

Folyt. köv.

 

Szerző: Muq

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://minimalshoe.blog.hu/api/trackback/id/tr491885762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leggy 2010.04.01. 13:24:40

hasonló tapasztalatokról számol be Christopher McDougall: Born to Run c. könyve. Most olvastam el, nagyon tetszett!!

www.chrismcdougall.com/barefoot.html

Muq 2010.04.01. 14:22:13

@Leggy: Szia! Én még nem olvastam,de megnéztem tőle is sok videót és már jön amerikából a hétfőn megjelent új Barefoot running könyv!

www.runbare.com/371/barefoot-running-book-due-out-this-spring/

Lassan kész a második bejegyzésem is! ;)

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2010.04.02. 00:17:15

Az elsőre normális mennyiség erősen függ az eddigi futóstílustól, esetleges sérüléstől. Én spec semmi vádlifeszülést nem éreztem a mezítlábazástól...

Amúgy miért minimalshoe a cím ha barefoot? :D

Muq 2010.04.02. 13:37:36

@Bozót: Mert azt nem engedélyezte a blog.hu rendszer! :(
süti beállítások módosítása